top of page
Grote Maaskantprijs
2014

Winnaar

Piet Oudolf

Piet Oudolf

“Met zijn tuinen en parken verrijkt Oudolf het persoonlijke leven van velen en brengt hij mensen bij elkaar.”

Juryleden 2014

Wienke Bodewes
Rob van Gijzel
Marlies Rohmer
Indira van ‘t Klooster

Download the jury report (NL)

Download the jury report (EN)

De jury prijst Oudolf niet alleen als creatief genie en vakman, maar vooral ook vanwege de maatschappelijke betekenis van zijn projecten. “Met zijn tuinen en parken verrijkt Oudolf het persoonlijke leven van velen en brengt hij mensen bij elkaar. Hij is in staat om nieuwe samenwerkingsverbanden aan te gaan, met professionals en amateurs, als inspirator voor vakgenoten én als partner van buurtbewoners. Daarbij heeft hij zijn kennis voor een bijzonder breed publiek toegankelijk gemaakt: in zijn boeken, als docent én in zijn ontwerpen zelf.”


Piet Oudolf is sinds 1976 werkzaam als tuin- en landschapsontwerper, eerst in Haarlem en vanaf 1982 vanuit het Gelderse Hummelo. Van meet af aan zoekt hij naar nieuwe wegen, waarbij hij planten opnieuw centraal stelt. Op die manier heeft hij een nieuw perspectief gegeven aan de landschapsarchitectuur en verwante disciplines, zowel met betrekking tot esthetiek en ecologie als op het menselijk niveau. Naast zijn werkzaamheden als ontwerper, verricht Oudolf jarenlang onderzoek naar het gebruik van grassen en vaste planten in de openbare ruimte. Bij zijn woonhuis legt hij met zijn vrouw Anja een ‘proeftuin’ en een kwekerij aan. Hier ontwikkelt hij niet alleen een welhaast encyclopedische plantenkennis – de sleutel tot zijn ‘natuurlijke’ ontwerpen - maar ook talloze gewassen die inmiddels over de hele wereld gebruikt worden.


Met zijn werk heeft Oudolf laten zien dat tuin- en landschapsontwerp nog veel meer kan zijn dan de aangename decoratie die de traditionele tuin met gazon, heg en bloemenperken biedt. Hij kwam met opzienbarende inzichten: dat een uitgebloeide bloem schoonheid bezit. Dat een tuin niet alleen in de lente en zomer het aanzien waard is, maar in de herfst een melancholische mooiheid kent, in de winter ‘heroïsch’ kan sterven. Kortom, dat de factor tijd een rol kan spelen in het ontwerp. Op die manier heeft hij daadwerkelijk een nieuwe dimensie aan het vak toegevoegd.

bottom of page